Thomas Iversen i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet/Helen Mehammer

Tesla troner på klagetoppen

Det blir flere og flere Teslaer på veien. I takt med det hoper klagesakene seg opp.

Oversikten bygger på klagesaker til Forbrukertilsynet i 2023 og bilbestanden i Norge. Sakene gjelder salg av både nye og brukte biler, både privatsalg og forbrukerkjøp. Oversikten viser hvor mange klager hvert merke har, sett opp mot antallet personbiler på de har på veien.

– Klageandelen er høy, og det er tydelig at mange forbrukere opplever utfordringer med Tesla. De tre merkene som havner på klagetoppen har alle hatt vekst i bilbestanden – noe som kan tyde på at det er litt for mange barnesykdommer på de nyere bilmodellene, sier seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Det er Tesla, Audi og BMW som havner på toppen av klagestatistikken. I andre enden finner vi Toyota – som skiller seg ut med svært lav tvistegrad til tross for mange biler på veien, og høy snittalder på bilparken.

Ikke lenger «som den er»

Fra januar 2024 trådte endringene i forbrukerlovgivningen i kraft. Thomas Iversen håper disse kan bidra til at klagetallene faller i årene som kommer.

– Næringsdrivende kan ikke lenger selge bil med forbeholdet «selges som den er» og tilsvarende. Dette forbeholdet har gitt forbrukere økt risiko for å ende opp med en bil med ukjente feil og mangler. Vi håper endringen i lovverket vil gjør det tryggere å kjøpe bruktbil fremover, sier Iversen.

I tillegg til at man ikke lenger kan selge bilen «som den er», har det nye regelverket utvidet den omvendte bevisbyrden fra 6 måneder til 2 år.

– Det betyr at feil og mangler som oppstår de første 2 årene antas å være selgers ansvar. Om selger ikke vil stå for utbedring er det det de som må bevise at feilen ikke er selgers ansvar. Dette gjør det mye lettere å være forbruker i bilmarkedet, sier Iversen.

Husk tilstandsrapport

Om du snuser på en ny bruktbil, enten det er en Tesla eller en Toyota, har Forbrukerrådet noen gode råd til deg.

– Les annonsen nøye. Hvis du overser noe i annonsen, kan du ikke klage på det i ettertid. Undersøk om bilen er bruktimportert, om servicene er fulgt og når den sist ble EU-godkjent. Hvis du lurer på noe i annonsen, send en melding til selger og spør hva det betyr, tipser Iversen.

I tillegg er det en klar oppfordring fra Forbrukerrådet at du ber om en tilstandsrapport på bilen, og skriver en kontrakt.

– Forbrukerrådet anbefaler at du benytter tilstandsrapporter fra NAF, Viking eller et autorisert bilverksted. Uansett hvor god tonen er mellom kjøper og selger, er det også viktig å bruke en skriftlig kontrakt. Alt dere har blitt enige om muntlig, må med i kontrakten. Da unngår du at det blir påstand mot påstand i etterkant. For elbiler bør du også vurdere en batterihelsetest.

Du kan finne Forbrukerrådets bruktbilkontrakt her.

Her er en podcast fra Forbrukerrådet om bruktbilkjøp

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *