Bompengeselskapene har nå hele 72,1 milliarder kroner i gjeld. Gjelden har økt fra 64,2 milliarder kroner året før. – Dette må til slutt betales av bilistene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Det ble satt bompengerekord i fjor. Bilistene betalte inn hele 15,5 milliarder kroner, viser foreløpige tall fra Statens vegvesen. Samtidig økte gjelda i bompengeselskapene med syv milliarder kroner i fjor.
– Bompengerekorden på 15,5 milliarder kroner i fjor er bare toppen av isfjellet, sier Handagard. – Økende gjeld i bompengeselskapene betyr at politikerne godkjenner stadig flere prosjekter som finansieres med bompenger, sier hun.
– Vi er imot hele bompengeordningen og mener samferdsel må finansieres som alle andre områder der det offentlige må investere, nemlig med offentlige midler, sier Handagard.
Krever inn bompenger før veien er ferdig
I tillegg til økende bompengegjeld, er det nå en rekke prosjekter der politikerne har vedtatt at folk skal betale bompenger allerede før veien er ferdig. Av 63 bompengeprosjekter, er 12 prosjekter der det kreves inn bompenger før veien er klar (parallellinnkreving) og 11 er bomringer rundt byene.
– Bompenger har dessverre bitt seg fast som den finanseringen som raskest gir politikerne resultater. Det er klart at når bilistene bidrar med så mye, blir statens og kommunens forpliktelser mindre og eventuelle økte kostnader kan enkelt skyves videre, sier Handagard.
Syv milliarder i bompenger i det største byene
Bare i år skal over syv milliarder bompengekroner brukes på prosjekter i byvekstavtalene i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Tromsø.
– Skal bompengene bort vil det kreve enorme offentlige investeringer. Både for å avvikle dagens bommer og for å sikre stabil finansiering også i til bytransporten. Der utgjør bompengene nå et enormt bidrag, avslutter Handagard.