Tekst og foto: Laila S. Berg
Når Lisa Stokke entrer scenen i den nye musikalen «You Raise Me Up,» er det umulig ikke å bli betatt.
For tiden har Lisa hele tre timers reisevei mellom Nesodden og Lillestrøm til prøvene og forstillingen, som varer fram til 22. september på Lillestrøm Kultursenter. Den erfarne skuespilleren og sangeren, kjent for sine strålende prestasjoner og personlighet, gir forestillingen en ekstra gnist som får publikum til å sitte klistret til stolene.
«You Raise Me Up» er en splitter ny musikal med Rolf Løvlands fantastiske sanger. Hovedrollene spilles av Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold.
– Rolf har vært med på alle øvinger selv om det ikke kreves av ham. Det har betydd så mye for oss i produksjonen. Nå får alle se ham i en liten rolle i forestillingen om de er heldige. Hans musikk betyr så mye for mennesker verden over, sier Lisa Stokke.
Et eple til å plukke
Men hva inspirerte Rolf Løvland til å skape noe så dyptgående som låten You Raise Me Up?
– Sangen var som et eple. Det hang der ferdig og var bare å plukke ned, forteller Løvland selv.
Komponisten er kjent for sin evne til å skape dype, følelsesmessige verk. De har også en åndelig dimensjon med dype røtter i irsk folkemusikk. Teksten til «You Raise Me Up» er skrevet av lyrikeren Brendan Graham.
Løvlands lidenskap for å kombinere elementer av klassisk musikk med irsk folkemusikk, er en viktig del av den kreative prosessen i alle hans verker. Spesielt i denne sangen, som også er musikalens navn og en av verdens mest spilte melodier.
Musikken til Rolf Løvland har en bemerkelsesverdig evne til å berøre. Få komposisjoner har klart å røre mennesker over hele verden på samme måte som «You Raise Me Up». Den tidløse sangen spilles i seremonier i alle livets faser.
– Inspirasjonen til alle komposisjonene mine finner jeg i selve jobbeprosessen, sier Løvland om sitt arbeid.
«Paul McCartney-skolen»
Tromsøværingen Lisa var 20 år gammel da hun flyttet til England for å studere performing arts. Hun var med i det første kullet på «Paul McCartney-skolen». Ved Liverpool Institute for Performing Arts ble hun uteksaminert i 1999.
– Skolen hadde fokus på at vi skulle inn i karriere og showbusiness. Det var noe vi måtte være klar over og ikke være naiv på, sier hun og fortsetter.
– Skolen oppfordret oss også til å hjelpe og bruke hverandre når vi kom ut. Alt vi gjorde handlet om samarbeid, collaboration. Det har jeg virkelig tatt med meg; at det er et samarbeid og at alle jobber mot samme mål.
– Vi fikk også anledning til å sette opp ting selv. Blant annet hadde vi foredrag om livet og om karriere generelt, minnes Lisa om studietiden.
Fire måneder etter eksamen fikk hun hovedrollen som «Sophie» i den nyskrevne musikalen «Mamma Mia». Det var på West End i London. Og mange husker henne kanskje fra den morsomme NRK-dokumentaren «Lisa Goes To Hollywood». Her ble hun portrettert i jakten på en rolle i Hollywood i 2010.
Etter 28 år i England, flyttet hele familien til Nesodden for tre år siden.
Et tilfeldig valg
En kjempekollisjon mellom tradisjon og innovasjon oppstår når «Liv» entrer scenen i møtet med begravelsesbyrået Eilertsen & Sønn og de ansatte der.
Liv er med i en eksklusiv jenteklubb for kvinnelige ledere som heter Nettverk og bobler, men hun har ikke nådd toppen helt ennå. På en fest utfordres hun, som en slags eksamen, til å redde et tilfeldig valgt firma fra konkurs.
Ved å peke på en tilfeldig bedrift i avisen, velger hun Eilertsen & Sønn, et familiedrevet selskap med sterke tradisjoner i en ukjent bygd. Ingen vet hvor Hurven er. Ingen vet hva hun går til.
Liv har et ønske om å modernisere og foreslår merchandise og kommersielle ideer. Det skaper en konflikt med de konservative metodene i byrået. Gradvis klarer hun å få virksomheten på rett kjøl, men Liv unnlater å fortelle de ansatte om veddemålet.
Samtidig utvikler hun et nært forhold til både de ansatte og spesielt til begravelsesagenten Kevin.
Når to tyske oppkjøpere viser interesse, oppstår et dilemma. I dette absurde møtet mellom kultur, personlige ønsker og kommersielle interesser, utfordres forestillingen om hva en begravelse representerer.
Oppkjøperne ønsker en verdig begravelse for sin norske onkel Gustav. Han var en hengiven Eurovision-fan med en forkjærlighet for Bobbysocks, og hans siste ønske var å ha dem inkludert i seremonien.
– Virkeligheten overgår fantasien for det er så mye tematikk i begravelser, sier Rolf Løvland.
Skal «Liv» velge karrieren og selge selskapet, eller kjærligheten og lojaliteten til byrået?
Musikalen spilles frem til 22 september på Lillestrøm Kultursenter.