Erlend Auestad Danielsen (31) og Alma Bø (39) i teaterstykket «Jeg er» prøver med lek og kostymer å finne ut hvem eller hva de kan være. Foto: Tale Hendnes

Leker seg fram til seg selv

Tekst: Laila S. Berg

Barnas lek i barnehagen preger fortellingen. Teaterstykket «Jeg er» har premiere på Lillestrøm Kulturhus lørdag.

I stykket leker hovedpersonene Erlend og Alma seg fram til nye versjoner av seg selv med hjelp av kostymer og bevegelser.

– Vi testet ut stykket på mange barnehagebarn før premieren. Barna syntes dette var morsomt og engasjerte seg i en slags gjettelek for å finne ut hva kostymene forestiller, sier kommunikasjonssjef Anika Mackenroth i Unge Viken Teater.

– Her tror jeg vi har truffet noe fint. De lo og så ut til å kose seg, legger hun begeistret til.

Materialet til «Jeg er» har framkommet i barnehager i Akershus og Oslo. Det er skapt i samarbeid med forsker Johanne Ilje-Lien ved institutt for barnehagelærerutdanning på OsloMet.

Beskjed fra kongen

Anika Mackenroth (47) er markeds- og kommunikasjonssjef i Unge Viken Teater. Foto: Nicolas Tourrenc

En dag Erlend og Alma feirer at de lever, får de plutselig en beskjed fra selveste kongen. Beskjeden er:

«Gratulerer med at dere finnes. Velkommen til livet. Jeg befaler at dere må være dere selv på ordentlig. Hilsen Hans Majestet Kongen».

Erlend og Alma prøver å være seg selv så godt de kan. Men hva betyr det å være seg selv? Finnes det en ting man er, og er det en kjerne inni dem selv? Er det noe de kan skape? Eller noe de kan bestemme? Kan det være et spesielt antrekk eller en egenskap de har? Hva er det kongen mener?

– Det hadde vært så fint om vi som mennesker kunne utvise den samme fleksibiliteten og rausheten overfor hverandre som barna gjør i leken. Åja, sånn er du nå, mener regissør Mariko Miyata-Jancey.

– Man trenger ikke å finne en lysende kjerne inni seg for å vite hvem man er. Man kan være mange ting, og det er godt nok.

Forskerstudie

Forsker Johanne Ilje-Lien følger forestillingen med en studie. Den dreier seg om å undersøke hvordan man kan behandle filosofiske og eksistensielle temaer fra scenen på måter barn i barnehagealder kjenner igjen.

Hun peker på at vi lever i en tid hvor det er mye debatt omkring forholdet mellom kropp, identitet og kjønnsuttrykk. Det kan gjøre søket etter seg selv enda mer påtrengende og vanskelig for små barn.

– Å være seg selv er jo noe alle får beskjed om fra mange kanter i dag, også små barn. Men hva er det? Vi er jo alle flere ting, og hvorfor i alle dager skal man ha et krav til fireåringer om at de skal kunne være seg selv, spør Ilje-Lien.

Eksperter på forandring

En idéutviklingsworkshop, to barnehager, ti studiebesøk og mange måneder senere, har teamet bak Unge Viken Teater samlet erfaringer, innsikt og inspirasjon. De er fulle av beundring for barnas naturlige fleksibilitet.

– På ett av besøkene i barnehagen var det noen gutter som lekte at de var en vampyrfamilie. Så kom det en som ville være katt. Han fikk være med og ble en slags kattepappa som passet på de andre, forteller dramaturg Lina Killingdalen.

– Vi ble veldig fascinert av barnas naturlig flytende måte å være i verden på. De er kjempegode til å transformere seg fra den ene rollen til den andre i lek og til å «rulle med», mener Miyata-Jancey og Killingdalen.

Teateropplevelser som varer

Mariko Myiata-Jancey (35) er dramatiker og koreograf i «Jeg er». Hun har også skrevet barneboka «Mieko danser», som dreier seg rundt samme tematikk. Foto: Tale Hendnes

Ifølge Anika Mackenroth er den viktigste delen av Ilje-Liens forskningsprosjekt likevel å undersøke hvordan samarbeid mellom teater og barnehage kan gjøre barnas teateropplevelser til noe mer enn bare en opplevelse den ene dagen.

Etter premieren i Lillestrøm vil forestillingen dra på turné til barnehager i Akershus. Forestillingen egner seg for barn fra tre år. Unge Viken Teater lager utelukkende forestillinger som henvender seg til unge under 25 år.

– Vi har en egen satsing på Teater i barnehagen og leverer til Den kulturelle skolesekken. Vi driver Ung Tekst som et eget prosjekt for utvikling av ny scenetekst og nye dramatikere samt utvikler nyskapende forestillinger for det yngste publikummet, forteller Mackenroth.

Unge Viken Teater ble stiftet som Akershus Teater i 2002 av Akershus Fylkeskommune, Skedsmo kommune og Lillestrøm Kulturforum. Teateret holder til i Lillestrøm.

  • Fakta om forskningsprosjektet

  • Johanne Ilje-Lien er førsteamanuensis og jobber for barnehagelærerutdanningen ved OsloMet. Der underviser hun på bachelor- og masternivå om barnehagen som kunst- og kulturformidler.
  • Siden 2021 har hun ledet et skandinavisk forskningsnettverk for flerspråklighet, estetikk og mangfold (FEM).
  • Studien er et samarbeid mellom OsloMet-storbyuniversitet og Unge Viken Teater.
  • Hensikten er å bygge opp et kunnskapsgrunnlag blant ansatte i teater og barnehage til undervisningsbruk for framtidens barnehagelærere. Det skal også gi gode og trygge teateropplevelser tidlig i livet.
  • OsloMet-storbyuniversitetet er ansvarlig for prosjektet med Ilje-Lien som prosjektansvarlig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *