Harald Næss og trompeten har tatt turen fra Japan for å spille nyttårskonsert i Sørum kirke på lørdag.

Fra Kyoto til Sørum kirke

Harald Næss er endelig på besøk i Norge igjen etter et fem år langt fravær. Lørdag er både han og trompeten klar for konsert i Sørum kirke.

Tekst: Bente Wemundstad. Private foto

-Pandemien skjedde. Deretter krigen med tilhørende inflasjon. Derfor har det tatt fem år å komme hit igjen, forteller Harald Næss til BY Lillestrøm.

Moren døde

Med seg har han Patrik Johansson på piano. Konserten på lørdag starter melankolsk og sorgtungt. Det er mange som har mye å sørge over etter at verden endret seg så brutalt i slutten av 2019. Harald Næss sørger også, for hans mor døde under pandemien, og han kom seg ikke til Norge og begravelsen.

-Det var pandemi, og deretter angrep Russland Ukraina med følger for flytrafikken, som nå flyr rundt russisk luftfrom. Prisene ble deretter, og ennå er flyprisene det dobbelte av det de var før pandemien, sier Harald.

Japan er hjemme

Det er nå 20 år siden han, som eventyrlysten ung mann, forlot hjemstedet Sørumsand og bega seg ut i verden. Han landet i Japan, og der ble han.

-Som musiker i Norge lever man et usikkert frilansliv. Jeg jobbet som musikklærer, og tok ellers oppdrag. I Japan fikk jeg engasjement i et orkester, og i dag er jeg fast ansatt i Kyoto Symphony Orchestra. Lønnslippen får jeg fra Kyoto City – eller kommunen, sier han.

Jobben er, om ikke åtte til fire på arbeidsplassen, en fulltidsstilling der orkesteret øver fem dager i uka i tillegg til et par-tre konserter hver uke. Han har også «hjemmekontor», der han øver på trompeten på musikkrommet i leiligheten i byen Nishinomiya ved kysten ikke langt unna Kobe.

Harald Næss har etablert seg med kone og to døtre, og lever et godt liv i Japan – som han nå kaller hjemme. Døtrene på åtte og 11 år spiller piano, og den eldste var med på konserten i Sørum kirke for fem år siden.

Aldri spilt i Norge før

I år skal han overraske publikum på konserten med musikk han spiller i Kyoto Symphony Orchestra – i det han kaller mellomsegmentet.

-Det blir liksom mellomsegmentet i konserten, der vi forlater det sorgtunge til fordel for tingenes tilstand. Denne musikken har jeg aldri spilt i Norge før, så det blir spennende, sier Harald Næss.

Avslutter muntert og lystig

Deretter entrer Godlia septetten scenen, og da går konserten over til det muntre og lystige slaget. Godlia septetten består av Magnar Osland, Odd Harald Sørensen, Kjell Seim, Espen Rækstad, Eivind Moen, Eldar Nilsen, Elin Maria Elisabeth Nilsen og Yngve Slettholm.

-Det som er så spesielt med Godlia septetten, er at jeg har hatt noe med alle medlemmene å gjøre på et eller annet tidspunkt. Han som startet septetten, Magnar Osland, var dirigent i skolekorpset jeg spilte i som barn. Senere ble han sjefen min på kulturskolen. Yngve Slettholm lærte meg musikkarrangement på Musikkhøgskolen. Senere har han blitt både dirigent i Frelsesarmeen – og har vært statssekretær i Kultur- og kirkedepartementet, forteller trompetisten fra Japan.

-Med disse medspillerne blir det lystige toner, og det symboliserer at vi vil gå fremtiden i møte med glede, avslutter Harald Næss.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *